
En lite närmare bild av; Annica Josefsson, konsult hos PS Interim
Vi pratar med vår konsult, Annica Josefsson, som om ett litet tag är redo för ny utmaning.
Det här är en otroligt kompetent person som allt som oftast hamnar på ledande positioner, men som lika gärna kan se sig i andra roller. Huvudsaken säger hon är att känna att man får hjälpa andra.
Annica gillar verkligen fastighets-/ byggbranschen och ser sig gärna i en roll där. Tjänster som är extra intressanta är roller där man får utveckla, jobba strategiskt och förebyggande. Där ett helikopterperspektiv är viktigt. För att ge några exempel på intressanta positioner; markingenjör, projektledare och samordnare.
Så, Annica, vad gör du idag?
– Jag jobbar just nu som tf drift och servicechef på Higab. Higab äger och förvaltar husen som gör Göteborg till Göteborg såsom Konstmuseet, Stora Teatern, Saluhallen, Scandinavium etc. Jag kom in som konsult i en roll som kundkoordinator med uppdrag att ta kundnöjdheten till nästa nivå.
Eftersom jag har en bakgrund inom yttre skötsel fick jag som sidoprojekt att se över Higabs yttre miljö och därefter fick jag anta rollen som Tf. Drift och Servicechef och jag ansvarar alltså för all drift och service av Higabs fastigheter. Jag har också under min tid här drivit igenom ett nytt förändrat arbetssätt som nu sjösatts, men nu lämnar jag över taktpinnen och känner mig redo för nästa utmaning som kan vara som anställd eller som konsult.
Du har en lite spännande yrkestitel i bagaget.
Berätta, vad innebär det att vara trädgårdskoordinator/markingenjör?
– Det är egentligen inte så komplicerat utan handlar helt enkelt om att skapa en attraktiv utemiljö. Rollen innebär ett strategiskt arbete och att driva projekt inom mark- och anläggning och i mitt fall ha personalansvar.
Om du får välja fritt. Vilken typ av bolag eller bransch skulle du helst vilja jobba inom i din nästa utmaning?
– Jag gillar verkligen fastighets-/ byggbranschen så allra helst där. Jag tar gärna roller som innebär ledarskap där jag får utveckla, jobba strategiskt och förebyggande.
Du hade inte arbetat i konsultroll tidigare så vad är det bästa med att arbeta som konsult?
– Det bästa var helt klart att få komma in i ett företag & roll jag inte tidigare tänkt eller trott var aktuell för mig. Det har varit väldigt spännande. Jag tycker verkligen att PS Interim gjorde ett riktigt bra jobb med att passa in mig på den tjänsten.
En annan viktig aspekt är att ha haft sådant bra stöd utanför företaget man är uthyrd till. Att kunna bolla sitt arbete med Lena är verkligen något jag uppskattat.
Jag känner också att jag inkluderats i organisationen. Att jag känt mig ”anställd”. Jag ser också vikten av att hela tiden representera PS Interim som bolag. Att man är en ambassadör för PS Interim och att man i det förmodligen levererar på ett mer effektivt sätt för organisationen.
Fritiden då, vad gör du då? Vem är Annica utanför jobbet?
– Jag älskar att åka skidor och att vara i fjällen och förra året blev det inte mindre än 4 veckors skidåkning! Sommartid tycker jag mycket om att vara ute med båten och, såklart, att påta i trädgården.
Jag är prestigelös som person och jag gillar att lösa problem. För ett par veckor sedan upptäckte jag en trasig lampa, ungefär fyra meter upp i en av våra fastigheter. Jag klättrade då själv upp för att byta den. Inga konstigheter, den skulle ju bytas.
Jag tror man kan säga att jag är en person som får saker att hända. Jag står inte och väntar utan jag tar tag i saker och genomför dem.