
E handel
Vi har det senaste året arbetat mer och mer med E handels relaterade tjänster. Det är mycket spännande. Världen går så mycket snabbare och det är oerhört roligt när det skapas helt nya tjänstebegrepp. E commerce Manager, E CRM Manager, Content Specialist…det handlar mycket mer om att analytiskt hitta målgruppen, vilka vanor hen har, hur vi skall möta hen. Den traditionella försäljningschefen är en duktig entusiasmerande, försäljningsfokuserad person – medan kraven på en försäljningschef på ett E handels bolag också måste vara duktig på analys av siffror, flöden, A/B testning, content marketing osv. Det skapas helt nya tjänster såsom ”konverteringspecialist” . Vad gör en sådan? Ser helt enkelt till att de personer som går in på sajten verkligen handlar – konverterar. Analyserar vart hen går, varför hen köper/inte köper. Magkänslan får stöd i siffror. Häftigt och samtidigt lite skrämmande. Jag läste en artikel i GP där Ellos VD beskriver svårigheten i att hitta personer som kan E handel. Det är en såpass ny tjänstekategori, vilket gör att det inte finns tillräckligt med kompetens. Vill ni hitta nya möjligheter? Plugga content marketing, google analytics och UX UI….