Effektivitet
Är ett bra ord. Om jag slår upp det i Wikipedia så blir förklaringen – graden av måluppfyllelse i förhållande till resursanvändning. Göra rätt saker helt enkelt. Det har jag varit rätt bra på. På något sätt har det luckrats upp de senaste åren. Jag har tänkt mer och mer på det och kommit fram till att det handlar om att jag insett att ”good enough” är helt ok. Jag behöver inte göra 120% när ingen märker de där 30% extra. Erfarenhet och en del säkerhet, tillsammans med att inse begränsningar i tid. Jag har dock några knep – som jag delar med mig.
1. Listor – en lista för saker som måste göras idag, en lista för saker som behöver göras inom veckan, samt en lista med saker som är bra om jag gör någon gång.
2. Efter arbetsdagens slut uppdaterar jag mina listor inför morgondagen och är på så sätt redo för start nästa dag. Samtidigt så vilar jag hjärnan då jag inte behöver komma ihåg allt jag skall göra.
3. Gör klart en sak i taget.
4. Prioritera och säg nej.
Det sista just ” nej ”biten har jag aldrig varit särskilt bra på (även om jag inser att det höjer effektiviteten avsevärt)– men det vore samtidigt synd att missa något roligt….