Så blir du en attraktiv arbetsgivare

Se till att ha ett tydligt varumärke

Vad står ni för som bolag? Hur kommunicerar ni? Vilka plattformar finns ni på?

Dina potentiella medarbetare gör research på ditt bolag, för att se om ni kan bli en bra matchning. Se till att ni finns där talangerna söker information. Det handlar om er hemsida, er blogg, er podd, era sociala medier, er Youtube-kanal, er Linkedinsida och mycket mer. Finns ni representerade där så kan ni på många olika vis berätta om vad ni står för i den kanal som dina framtida medarbetare använder.

Använd ambassadörer

En ambassadör kan vara en medarbetare, en kund en styrelseordförande, en leverantör eller någon annan som gillar bolaget och det ni står för. Låt ambassadörerna komma fram i din kommunikation. Deras ord om din verksamhet väger tyngre än du tror!

Villkor

Detta är självklart, så självklart att det kanske förbises. Har du villkor och förmåner som är relevanta och attraktiva för målgruppen du vill komma åt? Det handlar om allt från distansarbete, friskvård, försäkringslösningar till utvecklingsmöjligheter och utbildningar. Lönen må vara viktigt för att medarbetare ska börja men övriga förmåner har sannolikt en större betydelse för att dina medarbetare ska stanna kvar.

Vi på PS Partner jobbar ofta som stöd åt ledningsgruppen och VD i arbetet med att utveckla bolaget som en attraktiv arbetsgivare. Vi träffar dagligen massor med kandidater och vet vad som är relevant på arbetsmarknaden, här och nu.