Struktur/tydlighet?

I mitt arbete träffar jag många olika organisationer med olika struktur och uppbyggnad. Det är oerhört spännande. Särskilt när jag har förmånen att samtidigt bygga på eget bolag. Hur gör man bäst? Det jag ofta ser är att vi genom att tro att vi är snälla, gör personalen en otjänst. Som chef vill man vara omtyckt och med det likställer många att inte säga ifrån, inte ge feedback, inte kravställa. Resultatet blir en ovisshet och otrygghet som istället skapar ett enormt energitapp. De anställda går runt och funderar på vad det är som inte känns bra, men som ingen säger. Eller vilka mål som man skall nå, du arbetar mot vad du tror är rätt – men som ingen riktigt vet. Man vågar inte fråga – för det skall du säkert förstå. Jag tror på en ärlighet, rakhet och snällhet i organisationer. Med snäll tänker jag att alla är snälla mot sig själva tillika organisationen och kollegor, vilket i min värld innebär att man ger alla en chans att prestera sitt yttersta och råd om hur de kan nå just det. Inte dumsnällhet – utan ett rent spel. Jag pratade med en kvinna som är på väg tillbaka från utmattning och det som gjorde att hon till sist inte orkade var otydlighet och att hon inte fick använda hela sin energi och förmåga. Organisationen lyssnade inte till förslag och förbättringar, och till sist slutade hon komma med det. När hon slutade med det försvann energin och motivationen och också tron på att hon gjorde ett bra arbete. Utmattningen är ingen enkel sak att förstå – men att även understimulans kan leda till det har jag blivit varse. Om du som chef är tydlig med vad som går och inte går – så ger du också de anställda en chans att själva välja om de vill vara med eller inte. Är det otydligt blir det mycket svårare – även om valet egentligen skulle vara att lämna organisationen.

 

Jag sänder med 10 bra tips som jag tror på ( men inte alltid följer…)