Hej Charlotta Sahlin!
Hur kom du i kontakt med PS Partner?
Jag seglade tillsammans med Anna Petersson för många år sedan. Hon är bra på att hålla kontakten!
Vad arbetar du med?
Jag håller just på att starta upp ett eget företag med konsultverksamhet inom marknadsföring. Jag vill dela med mig av den erfarenhet jag samlat på mig genom åren. Jag gör det som föredragshållare, i styrelsearbete och då företag behöver tillfällig förstärkning på marknadssidan eller kanske helt enkelt ett bollplank.
Vad lägger du i begreppet marknadsföring?
Jag avser marknadsföring i dess vida bemärkelse. Min konsultverksamhet sträcker sig från affärsstrategier och företagsutveckling på styrelsenivå ända till det taktiska arbetet som t ex projektledning av event.
Vad arbetade du tidigare med?
Jag har arbetat med marknadsföring och kända varumärken (bland annat Saab och Abba Seafood) i 20 år, inom många olika branscher och såväl B-2-B som FMC. Både nationellt och globalt. Jag tycker fortfarande att det är lika roligt, utvecklande och spännande! Roligt för glädjen det ger av att ägna sig åt det som man brinner för. Utvecklande för att man ofta ställs inför nya situationer och frågeställningar. Spännande för att jag alltid är lika nyfiken på att se hur en produktlansering eller ny kommunikation tas emot av marknaden eller vad resultatet av en kampanj blir t ex.
Vad fick dig att våga ta steget?
Timing, tillfället.
Hur gjorde du?
Släppte sargen! (Slipade skenorna först förstås.)
Vad har varit det bästa?
Glädjen. Det gick ju inte att till 100 % föreställa sig innan hur det skulle bli.
Att jag har fått så bra respons på affärsidén och att jag snabbt fick flera uppdragsgivare har naturligtvis starkt bidragit i detta.
Vad har du lärt dig?
Jag har inte tidigare haft kundbesök i så stor utsträckning. Jag har lärt mig att inte undervärdera ”ställtiden” mellan uppdragen.
Några råd till de som funderar på att släppa taget och prova något nytt?
Är du väl förberedd och riktigt motiverad så kommer du att klara även perioder och uppgifter som känns svåra. Se det som en möjlighet att lära dig något nytt, utanför din ”vanliga spelplan”.
Till sist – vad är viktigast för dig idag?
Att mina uppdragsgivare blir nöjda med mina insatser.