
”- Bland alla som hörde av sig var det ett meddelande som fångade min uppmärksamhet”
När PS Partner i augusti startade upp i Stockholm var det med Helen Lagergren som VD. Här gräver vi djupare i hennes bakgrund och hennes vision för framtidens PS Partner.
Berätta om dig själv, vem är du?
– Jag heter Helen Ryberg Lagergren och har precis börjat som vd för PS Partner Stockholm. Jag har tidigare jobbat som vd på ett konsultföretag inriktat på tester och ledarutveckling bland annat som med inriktning mot EQ (emotionell intelligens) och forskning kring det. Det är ett av de viktiga framtida sätten att mäta och utveckla framgång på och jag skulle gärna föra in mer av detta hos oss. Att mäta mer av dynamiska förmågor man kan träna på och komplettera det med de statiska kompetenserna.
Fördelen av att jobba i mindre bolag är hur man får breddad erfarenhet genom att arbeta med det mesta, bland annat marknadsföring, sälj och HR. Jag lärde mig mycket av inbound marketing och att skapa varumärke digitalt.
Kanske kan vi ännu mer förtydliga vårt och framför allt kundernas ”why” i PS Partners organisation. PS Partner ska fortsätta vara kandidaternas byrå och det är en oerhört viktig ståndpunkt och något att alltid sträva för att leva upp till.
Vad är din bakgrund?
– Egentligen är jag faktiskt utbildad jurist. Jag jobbade som skadejurist på försäkringsbolag efter universitetet, men såg rätt tidigt att ledarskapet intresserade mig mer. Efter tio år i försäkringsbranschen (Trygg-Hansa) blev jag tillväxtchef, sedan affärsutvecklingschef, affärsområdeschef och Sverigechef på Manpower. Var med och startade chefsrekrytering, så kallad Executive, och kombinerade det med uthyrning av konsulter på den nivån.
Jag fick oväntat stor nytta av att jag var mediatränad, för det blev en enormt stor storm kring att vi sökte information om våra kandidater på internet för några år sedan. Idag ses det som en självklarhet, men för sex-sju år sedan var det otroligt kontroversiellt. Det skrevs mängder av artiklar och jag och bolaget blev hårt kritiserad i diverse lokal dagspress, men vi stod fast vid vår åsikt.
Idag är det ingen dramatik kring det. Det där är också något jag vill bidra med på PS Partner, att fortsätta utveckla vårt, redan nu, tydliga budskap och ta ansvar för vad vi vill skapa.
Så hur kommer det sig att du hamnade på PS Partner?
– Efter att ha jobbat i så många år med först rekrytering och uthyrning för att senare även tester och utveckling, vaknade suget att få förena dessa affärsformer på ett och samma ställe. Jag ville ta ett större ägaransvar.
Att personbedömningar och mätbara utvecklingsinsatser som grundar sig på väl validerad vetenskap kan förändra, tror jag fortfarande är framtiden. Men jag sa upp mig, och med en ålder på 50+ trodde jag aldrig i hela mitt liv att jag skulle få så många roliga erbjudanden.
Bland alla som hörde av sig var det ett meddelande på LinkedIn som fångade min uppmärksamhet. ”Kom till PS” stod det och det kom från Anna Petersson.
Det där är typiskt Anna, oerhört snabb men alltid engagerad, nyfiken och redo att skapa affärsmöjligheter. Vi hade träffats ett år innan, då via tips från gemensam bekant, men sedan visade sig att vi också kommer från samma lilla samhälle i Dalsland och hade ett betydligt närmare förflutet med föräldrar som familjevänner bland annat.
Vi har hittat många spännande beröringspunkter därefter och vi fattar båda, med lätthet, beslut baserade på mycket känsla. Det kändes som ett karmabeslut att komma hit, så mycket som kopplade till en god känsla. Människorna, värderingarna, Göteborgsbaserat från grunden…
Vad är din vision för företaget och vad kommer du att bidra med?
– Jag skulle gärna vilja bidra till att höja värdet av vad vårt erbjudande är, titta högre och djupare på våra relationer och hitta ännu fler och längre sätt att skapa gemensamma värdeutbyten med partners. Jag vill även att vi ska utveckla vår roll som rådgivare i ledarutvecklingssammanhang – det är det jag tycker att en god partner ska kunna stå för. Ett exempel på det är ju att ta in mer EQ-mätningar, forskning och mätbarhet.
Vilka är dina styrkor som VD?
– Min strategiska förmåga, att se helheten. Jag har lätt att ”åka hissen” och omsätta vision till action. Jag har ett tydligt why och jag vill leda mer med känslor – det tror jag att många märkte på vår kickoff i augusti.
Var ser du PS Partner om 10 år?
– Jag ser att resan har fortsatt och stabiliserats, och att vi har fortsatt utvecklats och fördjupat oss inom alla områden. Dessutom ser jag gärna att vi adderar fler specialiseringar, kanske en avdelning för IT och en för renodlad Tech, och kanske att HR är ett eget område…
Vi är även efterfrågade som experter, rådgivare och föredragshållare på våra respektive områden, men jag tror också att den genuina partnerkänslan och viljan att alltid göra allt för kunder och kandidater består.