
Kunder och affärer?
Vad är en kund och vad är egentligen en lyckad affär?
Jag har haft den här diskussionen i många år på olika sätt. Jag möter många människor som förklarar tydligt för mig ” men jag är ingen säljare!”
Det där får mig att fundera – och oftast fråga; vad är en säljare för dig? Alltsom oftast tänker hen då på en väldigt offensiv och pushig person. En som klämmer in foten i dörren och mal på om alla fördelar produkten man säljer har, och sedan springer därifrån snabbare än vinden när beställningen är lagd. Eller? Är det verkligen så det är?
I min värld är vi alla säljare.
Någon vill ha något som någon kan erbjuda helt enkelt och för mig handlar det om införsäljning i det mesta. Allt från att jag ber min son om hjälp med att bära väskor till att jag säljer en utbildning eller en rekrytering.
Jag tror, som bekant, på relationer. Man gör affärer med människor. Affärer med människor som man får förtroende för och som man därigenom litar på. Relationer innebär att man följs åt, över tid.
I vårt arbete säljer vi möjligheter. Vi gör det genom att vi kontaktar en person med en möjlighet till ytterligare utmaning. Vi förklarar tjänsten, dess för- och nackdelar och vi lyckas förhoppningsvis få personen intresserad, säljer sedan in denne till vår kund och därefter tar kund och kandidat relationen vidare.
Oftast, för här kan det ibland köra ihop sig – när kund och kandidat inte inser vikten av fortsatt försäljning.
Viktigt att betona tycker jag är att försäljning skall göras rättvisande – inte översäljande.
Och vet du vad? Jag tänker inte heller att jag är säljare – men det är jag – varje dag, hela tiden.
Jag ser det som att jag hjälper organisationer att lyckas ännu bättre, med ännu bättre medarbetare.
Jag hjälper människor att utvecklas och utmana sig och det är det som driver mig. Möjligheterna, utmaningarna, den eviga searchen av ”the perfect match”.
Anna Petersson, säljare