
Rekrytering klar?
Jag startade min bana inom bemanning och rekrytering som konsultchef på Manpower. Redan från början insåg jag att det handlar om att trygga de personer som skall arbeta med oss – ute hos kund. Jag insåg att genom att berätta så mycket som möjligt om uppdraget de skulle ut på, allt från vilken buss, till vilken ingång, till vilka kläder, till om de hade matsal eller skulle ha med sig lunchlåda, hur första dagen skulle se ut osv, blev personen trygg. Att arbeta som konsult är ovisst, oftast slängs man in i en uppgift som någon lämnat. Det handlar om att vara modig att våga fråga, våga ta plats för att förstå. Det är inte så lätt. Vi ringde alltid första dagen för att höra så att allt var bra, att de fått det som behövdes ( inlogg, dator, passerkort etc). Vi sände blommor på första uppdraget. Sedan följde vi upp varje vecka i början, sedan en gång i månaden. Både med konsult och kund.
När jag fortsatte inom rekrytering blev det naturligt att ta med de delar som jag upplevde värdefulla vidare. En signering på ett anställningsavtal är bara halva jobbet – nästa del är att se till att det blev som vi har sagt, både för nyanställd och kund. Vi kan inte påverka allt som rekryterare, men en hel del. Vi kan prata med kandidaten inför starten – preboarding, vi kan påminna kunden om att vara närvarande, bjuda in, förbereda. Vi kan stämma av så att allt finns på plats när kandidaten börjar. Vi ringer första dagen för att stämma av. Vi sänder blommor. Vi stämmer av den första veckan, sedan en gång i månaden det första halvåret. Med både kandidat och kund. Så många gånger som vi har löst de där små stenarna i skon som kan bli riktiga skoskav om de får ligga kvar. Chefen tror att den nyanställda fått information, inlogg etc. Den nyanställda vill inte säga till då det kanske hen borde hitta själv osv. Vi är ett mellan skikt som finetunar starten. Ibland krävs det mer stöttning och ibland mindre. Men så viktigt.
Så – ni som anställer – ta med det. Tänk på tiden innan start, det är en tid då den nyanställde har sagt upp sig och en hel del bolag hanterar det som att personen sviker – man får inte vara med längre. Vilket stämmer på ett vis- men det är en konstig känsla. Från att ha varit mitt i smeten så stängs dörren. Då är det skönt att veta att man gjort rätt val – att det finns någon på andra sidan där man är varmt välkommen. Se till att allt är på plats när personen börjar – kan låta banalt – men att det finns en plats och ngn har tid att visa runt och instruera. Sätt mål, vad skall personen åstadkomma de första 6 månaderna, stäm av, introducera. Den tiden är guld värd.
Vill du ha mer tips och trix? Hör av dig!
Anna Petersson