Varumärke och rekrytering
Rekrytering kan ses både väldigt enkelt och väldigt invecklat. Det finns många fina termer såsom Employer branding, sourcing talents, search och headhunting mfl. Jag väljer att se det ganska enkelt. Vi skall hitta rätt person, i rätt tid till rätt organisation. För mig säger dessa ord allt – rätt person handlar om att det skall vara rätt kompetens och framförallt personlighet. Då inte bara tänkt utifrån kundens syn, utan även från person som söker arbetet. Är det rätt långsiktigt för individen?
Rätt tid har jag fått större ödmjukhet inför. När jag var 25 år var livet enkelt och allt var svart eller vitt, bra eller dålig. Ju längre jag lever desto mer grått blir det, och då inte i negativ klang. Livet tar konstiga vändningar, familjen påverkar stort och det handlar om att det skall vara rätt tid för personen att byta jobb. Har man tvillingar på 8 månader hemma, en respektive som reser varannan vecka och söker ett arbete där man förväntas resa 3 dagar i veckan – så kan det bli svårt. Hela bilden måste fungera för att jobb och familj skall fungera. Rätt organisation handlar om att det skall vara rätt organisation för just dig. Det finns alla tänkbara olika organisationer med olika struktur, cykler, långsiktighet och förväntan. Det finns en plats för alla – det gäller bara att hitta den.
Det leder oss in på en fråga som jag tycker är viktig – ditt egna varumärke. Jag tror på att det finns en större mening livet, men jag tror också att det finns olika vägar dit. Du har stor del i att påverka åt vilket håll livet tar dig. Du sätter avtryck var än du rör dig och påverkar människor. Du väljer själv hur du vill hantera det. Det handlar om allt från föräldramöten, handlingstur på Hemköp till affärsmöten. Alla avtryck ger en samlad bild av dig som person, ditt varumärke. Hur ser ditt varumärke ut idag? Hur vill du att det skall vara?
Jag skall delge er tre historier från mitt yrkesliv som poängterar hur viktigt det är att vårda och vara medveten om ditt varumärke.
Jag arbetade som chef och hade en diskussion med en anställd. Det handlade om att personen i fråga ofta var olovligt borta från sitt arbete. Det pågick under en ganska lång period och till slut resulterade det i ett allvarligt samtal med påföljd. Personen ifråga förstod allvaret och jag uppfattade vårt samtal som bra och konstruktivt. Dagen efter ringer personens respektive och skäller ut mig efter noter. Det var allt från personliga påhopp till hot. Jag arbetade under samma tid med en rekrytering och jag höll på att boka in intervjuer. Jag ringde upp en person med bra bakgrund och i slutet av samtalet framgår det att personen som jag bokar in på intervju är samma person som tidigare skällt ut mig med hot. Kontentan blir att man vet aldrig var man ses igen och hur man påverkar varandra.
Den andra historien är från mitt arbete på Manpower. Vi hade två underbara receptionister som tog emot personerna innan intervju. De var väldigt serviceminded och trevliga och tog ett stort ansvar över sitt arbete. Efter mina intervjuer brukade jag stämma av med dem om deras intryck. Ibland blev jag förvånad över hur den person som jag uppfattade som trevlig i intervjun varit direkt otrevlig mot receptionisterna. Det påverkade givetvis min helhetsbild.
Den tredje handlar om flera individer som jag har mött i mitt liv. De har varit på olika platser men de har på grund av sitt positiva sätt och engagerade sätt fastnat i mitt minne. Det kan vara en person som arbetar i en affär som jag handlar i, som alltid är glad, trevlig och gör sitt allra bästa. Det kan vara en servitris på ett lunchställe, som gör det där lilla extra och det kan vara en förälder på fotbollsträningen/ i skolan som bryr sig lite mer och som alltid ställer upp. Dessa människor fastnar i mitt minne och så fort nästa position kommer upp som passar någon av dessa människor, då ringer jag och frågar om de är intresserade. I många fall blir det en väldigt bra match – både för företaget och personen i fråga.
Ta en funderare över ditt varumärke och lev det – överallt. Så är jag övertygad om att du kommer precis dit du själv vill.